Didactique et enseignement musical: l'épistémologie pratique

Authors

  • Pascal Terrien Aix-Marseille University
  • François Joliat Berne, Jura, Neuchatel University of Teacher education (BEJUNE)
  • Sabine Chatelain HEP Vaud

DOI:

https://doi.org/10.26034/vd.jrea.2023.3579

Keywords:

music didactics, practical epistemology, music pedagogy, music education

Abstract

This article compares different points of view on the notion of didactics in music teaching in France and Switzerland, both in schools and in conservatories. Firstly, the meanings and forms that this notion can take in our two countries are to be clarified, in particular regarding about the epistemology of practice of music teachers. Secondly, we describe how the observation of the practical epistemology of a swiss generalist teacher when teaching music in a primary class can inform didactic research. A systematic analysis of her discourse following a simple self-confrontation interview is proposed. In the third part, our discussion focuses on the contribution of the epistemology of practice as a resource for pedagogical content knowledge in the field of music education.

Author Biographies

Pascal Terrien, Aix-Marseille University

Professeur des universités en didactiques des arts, il dirige depuis 2017 le programme de recherche Le geste créatif et l’activité formative au sein de l’UR 4671 ADEF. Ses travaux portent sur l’enseignement-apprentissage de la musique et plus largement des arts. Il est depuis 2020 directeur de la structure de recherche en éducation SFERE-Provence (FED 4238).

François Joliat, Berne, Jura, Neuchatel University of Teacher education (BEJUNE)

Professeur pour le domaine de recherche ARTS de la HEP-BEJUNE. Il est membre du comité de programme du Centre de compétences romand de didactique disciplinaire (2Cr2D). Ses travaux portent sur la professionnalisation des formations à l’enseignement musical et sur la didactique de l’enseignement musical scolaire.

Sabine Chatelain, HEP Vaud

Professeure associée dans l’Unité d’enseignement et de recherche Didactique de la musique à la HEP Vaud, elle forme des enseignants de la musique au niveau de la Suisse romande. Elle co-dirige la laboratoire CREAT. Ses recherches portent sur des approches interdisciplinaires en didactique de la musique.

Couverture: Didactique et enseignement musical

Published

2023-01-17

Issue

Section

Research articles

Categories